
Het afgelopen jaar is er veel veranderd. Het digitale tijdperk waar we in leefden is door het coronavirus nog digitaler geworden. We ontmoeten elkaar met een scherm ertussen, vieren verjaardagsfeestjes in Zoom en organiseren online spelletjesavonden. De eerste keer dat ik een digitaal sollicitatiegesprek voerde vond ik dit, ondanks het vele gebruik van video’s in mijn werk, toch spannend. Ook mijn kandidaten stuur ik nu regelmatig naar een digitaal sollicitatiegesprek. En al blijft het een gesprek met dezelfde insteek, het is het toch een wereld van verschil wanneer dit in real life plaatsvindt of wanneer je thuis achter je computer, tegen een scherm praat. Daarom geef ik je een aantal tips! Deze gelden overigens voor elke digitale meeting, of dit nou met een collega, een prospect of een klant is!
Los van de technische tips wil ik je vooral adviseren om het gesprek voor te bereiden zoals je het in real life ook zou doen. Normaal zou je een kop koffie of thee aangeboden krijgen, nu zorg je dat je deze voor jezelf klaarzet. Normaal zou je 15 á 10 minuten van tevoren aanwezig zijn, zorg dat je ook nu 15 á 10 minuten van tevoren klaar zit. Normaal zou je van tevoren je route uitstippelen en bepalen hoe laat je ongeveer wegrijd of fietst. Nu stippel je van tevoren uit hoe de app werkt!
De 8 tips
- De juiste app
Er zijn veel verschillende apps en programma’s voor online meetings. Zorg dat je de juiste hebt voor het gesprek dat je gaat voeren en zorg dat je weet hoe het werkt. Zo kan er gebruik gemaakt worden van Skype, Zoom, Teams, Facetime maar ook van video Whatsapp. Maak een account aan en gebruik een goede, professionele foto. Dit is immers het eerste wat jouw gesprekspartner in beeld te zien krijgt.
- Test!
Je weet nu met welke app of in welk programma het gesprek plaatsvindt, je hebt een account aangemaakt en je hebt een profielfoto. Heb je het programma nog niet eerder gebruikt, test dan voor het gesprek je beeld en geluid! Bel bijvoorbeeld even een vriend/vriendin of een familielid. Controleer of je duidelijk verstaanbaar bent en of je de ander duidelijk kan verstaan. Het gebruik van oordopjes, met een microfoontje, kunnen hier zeker bij helpen. - Je kleding
Je bent waarschijnlijk voor maar de helft in beeld, maar heerlijk in je trainingsbroek gaan zitten, raad ik af! Kleren maken namelijk letterlijk de man, of de vrouw, zelfs als je de kleding niet ziet. In een pak of een nette denim voel je je direct zelfverzekerder en professioneler. En het is veilig…. je zal altijd zien dat op het moment dat je je gesprek in een trainingsbroek voert, je onverhoopt op moet staan. Kies geen shirt, blousje of jasje met drukke printjes of fijne lijntjes, dit gaat optisch gezien bewegen op het beeld. Het zou jammer zijn als je kleding afleidt van jouw presentatie. - Het licht en de ruimte
Zorg dat je in een goed verlichte ruimte zit, het liefst bij natuurlijk daglicht. Je bent op je best in beeld wanneer dit licht van voren komt. Ga op een rustige plek zitten en ruim om je heen op. Dit zorgt voor jezelf voor meer rust, want een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd én het ziet er professioneler uit. - Handsfree
Bel handsfree, bijvoorbeeld via je laptop of zet je telefoon in een tripod. Op beeld is er namelijk een kans dat je wat statischer overkomt, een deel van je persoonlijkheid valt weg in een digitale meeting. Door de meeting handsfree te voeren kom je natuurlijker over, je kan nu nonverbaal communiceren en eventueel aantekeningen maken.
- Wees op tijd
Ja, zelfs met een digitaal sollicitatiegesprek vanuit je eigen huis, kun je te laat komen. Zorg dat je op tijd klaar zit, met een glas water en een kop koffie of thee. - Mute
Zet alles op mute, behalve natuurlijk je meeting. Voorkom afleidingen door alle andere apps, telefoons en computers op stil te zetten. Zo word je niet gestoord tijdens het gesprek. - Afronding
Rond het gesprek goed af. Bedankt voor zijn/haar tijd en vraag wanneer je een terugkoppeling kan verwachten.
Is het je eerste keer, zo’n digitale meeting? Vertel dit dan gewoon aan het begin van het gesprek! We moeten er namelijk allemaal (nog steeds) aan wennen. Niemand die er raar van op kijkt als je aangeeft dat je dit niet gewend bent en dat je daardoor wat extra zenuwen hebt. Door het aan te geven, breek je het ijs en ga je waarschijnlijk 10x relaxter het gesprek in!
Heel veel succes, en heb je meer vragen? Dan hoor ik die graag.
Reactie plaatsen
Reacties