De perfecte werkhouding: Feit of Fabel?

Gepubliceerd op 14 september 2020 om 12:03

Fysiotherapeute Demi Kok geeft ons tips and trics én een challenge om klachten tijdens het (thuis)werken tegen te gaan!

Thuiswerken en lichamelijk actief blijven? Het blijkt een combinatie die niet voor iedereen weggelegd is. Niet voor niets worden fysiotherapeuten momenteel overladen met mensen met nek-, rug- en schouderklachten. Een verkeerde zit- en werkhouding nu we veel thuis werken, stoelen die niet goed zijn afgesteld, het bureau is te laag en waar is toch die ergonomische muis gebleven? Deze factoren dragen volgens velen bij aan de ‘verkeerde’ houding, maar bestaat dit fenomeen eigenlijk wel? Of anders gezegd: wat is de ‘perfecte’ houding?

Voor deze vraag duiken we de wetenschap in, er zijn veel onderzoeken gedaan om de perfecte houding te achterhalen. De resultaten hiervan geven een onverwachtse wending. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de perfecte houding niet bestaat! Het ontstaan van klachten komt doordat er te weinig afwisseling in houding en activiteiten is. Een paar keer extra naar het koffiezetapparaat lopen of een blokje om met je collega’s is dus helemaal niet zo’n gek idee. In de thuiswerksituatie is dit alleen wat moeilijker, daarom vier tips om de klachten tijdens het thuiswerken in toom te houden!

De tips van Demi

  1. Het belangrijkste is dat je tijdens het werken regelmatig van houding verandert. Maak bijvoorbeeld je rug een paar keer hol en bol, sta elk half uur een paar keer op vanuit je stoel en maak een aantal bewegingen met je nek. Wanneer je dit elk uur doet voorkom je dat je lichaam te lang in dezelfde houding zit en verminder je de kans op klachten.
  2. Ook tijdens het thuiswerken wordt een kop koffie natuurlijk op prijs gesteld. Dit valt goed te combineren met een korte wandeling (in huis). Probeer dus regelmatig kleine stukken te lopen. Als het aantal koppen koffie de spuigaten uitloopt kun je deze natuurlijk altijd vervangen door een glas water. Een hele gezonde keuze als je het mij vraagt.
  3. Korte wandelingen in huis zijn niet genoeg. Voor het lichaam is het van essentieel belang om ook een paar keer per dag de deur uit te gaan. Naast het feit dat beweging goed is, is een frisse neus halen ook niet verkeerd. Probeer 2 á 3 keer per dag een stukje te wandelen. Dit kan voor werktijd, in de pauze en na werktijd. Deze wandelingen hoeven geen uur te duren, korte wandelingen zijn al voldoende.
  4. Tot slot is het natuurlijk goed om thuis ook wat oefeningen te doen om je gewrichten en spieren soepel te houden. Ik daag je uit om de komende week de volgende drie oefeningen uit te voeren. Deze oefeningen mag je over de dag verdelen maar de aantallen moeten dagelijks behaald worden.

 

50 SQUATS                             1 MIN PLANK                          50 JUMPING JACKS

Zoek de oefeningen op Youtube voor uitleg, dan hoef je alleen nog de uitdaging aan te gaan!

 

Dan rest mij nog te zeggen: VEEL SUCCES! En dat alle pijntjes maar als sneeuw voor de zon mogen verdwijnen.

Liefs, Demi


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Trea
2 jaar geleden

Goed om te lezen van een prof dat regelmatig bewegen belangrijker is dan je houding! Bedankt voor de tips, Demi. Ik ga direct een glas water halen ;-)