Ester van der Velde - Founder Malé

Gepubliceerd op 7 november 2020 om 16:22

Ester van der Velde heeft in 2018 MALÉ opgericht. MALÉ is een modern kledinglabel gericht op female business wear, waarin Ester haar passie voor fashion en haar interesse in een duurzame industrie combineert. Inmiddels heeft zij drie volledige collecties uitgebracht en heeft ze haar omzet al twee keer ruimschoots verdubbeld. Ze heeft een professioneel team om zich heen verzameld en de opening van haar eigen showroom staat op de planning. Ester vertelt hoe MALÉ tot stand is gekomen, wat haar ambities zijn en wat zij heeft geleerd. Daarnaast kun je vanaf heden ook 'Personal Styling sessies' inboeken bij MALÉ. De komende tijd gaat Ester artikelen schrijven voor Femizine: allemaal gericht op jouw persoonlijke presentatie als ambitieuze carrièrevrouw.

"MALÉ staat voor de krachtige en onafhankelijke vrouw, maar wel in een modern jasje."

 

Naam: Ester van der Velde (1990)
Woonplaats: Haarlem
Huisgenoot: Woont samen met haar vriend
Beroep: Founder MALÉ

Ester, vertel! Hoe is MALÉ tot stand gekomen?

“Ik heb altijd gezegd dat als je denkt dat je iets beter kan dan een ander dan moet je vooral laten zien dat je het ook beter kan. Anders moet je niet zeuren. Met MALÉ wou ik het in ieder geval proberen, in het ergste geval lukt het niet en dan vind ik wel een andere baan.”

“MALÉ heb ik al in 2014 bedacht maar toen durfde ik nog niet. Ondernemen is onzeker terwijl je vaste lasten wel gewoon betaald moeten worden. Tijdens mijn studie ging ik in een kledingwinkel werken en daarna als Event Manager in de kledingbranche. Op een gegeven moment was ik hierop uitgekeken. Ik stond niet achter mijn eigen werk en de diensten die we leverden. Hierdoor werd ik doodongelukkig. Het idee rondom MALÉ sluimerde nog steeds. In 2018 durfde ik eindelijk de stap te zetten: ik ging het gewoon doen! Ik stopte met mijn baan en om mij vol te gaan focussen op mijn business. Ik gebruikte al mijn spaargeld en had een bijbaan naast het ondernemen. Al snel kwam ik via via bij de juiste mensen terecht. In die tijd heb ik heel veel genetwerkt en heel veel koffietjes gedronken. Zo leerde ik mijn productiemanager, mijn webdesigner en mijn styliste kennen en kwam ik ook terecht bij het naaiatelier in Hongarije, voor de productie van MALÉ.

Duurzaamheid is de kern van MALÉ. Ik ben geadopteerd toen ik twee maanden was, mijn adoptieouders woonden destijds op Fiji. Ik heb een ontzettend fijne jeugd gehad en ben nooit echt bezig geweest met het feit dat ik geadopteerd ben. Op Fiji en in India is heel veel kinderarbeid, in ateliers zie je kleine kinderen achter naaimachines zitten, mensen slapen op de grond en hebben weinig te eten. Ik had één van hen kunnen zijn, dit besef kwam steeds meer naarmate ik ouder werd. Duurzaamheid begon mij onbewust en uiteindelijk bewust steeds meer aan te spreken. Op deze manier kan ik zelf verschil maken terwijl ik met mijn passie bezig ben.

MALÉ staat voor de krachtige en onafhankelijke vrouw, maar wel in een modern jasje. Op kantoor is het vaak één geheel. Zakelijke kleren voor vrouwen zijn naar mijn mening mannelijke pakken voor de vrouw. Waarom zou je als vrouw niet willen opvallen? We hebben het allemaal over feminisme, we willen krachtig overkomen en we willen gelijke salarissen, dan moet je je vooral niet als grijze muis blijven kleden als je het mij vraagt. Hoe kun je nou mooie pakken maken, modern, opvallend maar niet per se in felle kleuren? MALÉ moest antwoord geven op die vragen met als kenmerken: een goede pasvorm, stijlvol en lekker zitten. “

Hoe verliep dit ontwikkelproces?
“Ik begon mijn zoektocht naar de juiste stoffen en de juiste samenwerkingspartners, dit duurde wel even. Toen ik eenmaal mijn productiemanager vond konden we beginnen met het technisch tekenen. Wat de stoffen betreft was het een kwestie van heel veel proberen: hoe is de rekbaarheid, hoe zijn de naden, hoe valt de stof, de draagbaarheid etc. De stoffen source ik zelf, dit is mijn commerciële kracht. We zijn nu bijna drie jaar bezig en we zijn nu pas op het punt dat de pasvormen echt goed zijn en alles goed in elkaar zit. Van dit proces heb ik ontzettend veel geleerd.  

Je hebt een mooi team om je heen verzameld, kun je hier meer over vertellen?
“Mijn team bestaat uit allemaal zzp’ers. Destijds heb ik veel sollicitatiegesprekken gevoerd, in de eerste minuut wist ik eigenlijk wel of het een match was of niet. Naast kwaliteiten vond ik het ook belangrijk om een leuk en gezellig team samen te stellen. Ik kan alleen maar vol lof spreken over mijn team. Het zijn allemaal mensen die heel hard werken maar waar ik ook heel veel lol mee heb. Dit vind ik iets heel bijzonders, we doen het echt samen. MALÉ loopt zo goed door dit fantastische team. Ik heb hen ook allemaal bewust op mijn website gezet. Ik wil dat mensen weten wie ervoor zorgen dat MALÉ draait hoe het draait. Ik vraag maandelijks en na elke collectie feedback aan hen: moet ik iets anders doen, wat vond je van mijn communicatie, waar ben je tegen aangelopen enzovoort. Ik wil leren en ik wil mijn team behouden. Kennis is het allerduurste binnen je bedrijf. Als het kan, als we groeien, dan verhoog ik ook vanuit mezelf de uurtarieven.”

Wat ontzettend mooi om te zien dat je dit zo doet, ik denk niet dat dit overal de standaard is!
“Nee, de reactie die ik hier een keer op heb gehad was ‘Oh dus MALÉ is gewoon een hobby?’.
Omdat ik goed met mijn personeel omga, hen wil houden en hen zelf een loonsverhoging aanbiedt, is het een hobby?! Mijn doel is niet om rijk te worden, ik wil elke dag doen wat ik leuk vind!”

Hoe reageerde je omgeving toen je vertelde dat je voor jezelf zou gaan beginnen?
“Sommige mensen reageerden heel enthousiast. Mijn vader wilde mij vroeger altijd al naar de modeacademie sturen, hem verbaasde het dus niet. Mijn ouders, vrienden en mijn vriend hebben mij vanaf dag 1 gesupporterd en gesteund.

Ik heb ook heel veel kritische reacties gehad: ondernemen zou alleen voor rijke mensen zijn en het zou niet lukken zonder investeerders. Ik kreeg de vraag of ik dit wel moest gaan doen in verband met de risico’s die ondernemen met zich meebrengt. Daarnaast kreeg ik het ongevraagde advies dat ik beter een winkeltje kon beginnen en andere merken moest gaan verkopen.

Ook kreeg ik onverschillige reacties: ‘oh leuk’, ‘grappig’, ‘lachen dat je voor jezelf begint!’ Hier kon ik niets mee.”

Wat weet je nu waarvan je wou dat je het aan het begin al wist?
“Waar ik heel erg tegen aan ben gelopen, zeker in het begin, is mijn enthousiasme. Als de nieuwe collectie binnen is ben ik helemaal door het dolle heen, samen met mijn productiemanager. Het is natuurlijk ontzettend belangrijk dat je elk knoopje en elk stiksel van alle honderden producten naloopt. Je moet kritisch blijven kijken. Bij de eerste collectie zijn er heel veel artikelen toch weer teruggestuurd naar het atelier. Nu kijk ik kritisch, controleer ik alles en pas dan doen we een vreugdedansje.”

Je eerste opdracht/aanvraag, hoe voelde dat?
“Dit weet ik nog zo goed! De allereerste collectie stond net online en ik was totaal niet tevreden met hoe de website er uitzag. Ik moest wél online want ik had er veel tijd en geld in gestoken. Ik stond op dat moment in de sportschool, op de crosstrainer, en ik kreeg ineens een berichtje: ‘je hebt een nieuwe order.’ Mijn vriendinnen hadden allemaal al iets besteld dus klikte ik door, maar deze persoon kende ik helemaal niet! Ik ging direct op Instagram bekijken of zij één van mijn, destijds 50, volgers was. Door het dolle heen ben ik de sportschool uitgerend, naar huis, om het pakket zo mooi mogelijk in te pakken en te verzenden. Ik kreeg een ontzettend positieve review en zij bestelt nog regelmatig kleding bij MALÉ!”

Wat was het dieptepunt in je carrière?
“Ik zat niet op mijn plek bij mijn vorige werkgever. Ik dacht dat het mijn droombaan was, dit was echt een klap in mijn gezicht. Het heeft mij lang beziggehouden. Uiteindelijk gebeurt alles met een reden, misschien was het wel nodig zodat ik MALÉ op kon richten. Ik was destijds vrij jong en het is goed dat ik eerst werkervaring op heb gedaan en meer leerde over de industrie. Hierdoor ontdekte ik wat er bij mij past en wat niet en kwam natuurlijk de vraag: hoe zou ik het zelf beter willen aanpakken? Nu heb ik nog steeds zekerheid nodig maar ik denk, bij elke stap die ik zet, na over welke impact het heeft op MALÉ.”

Waar ben je het meest trots op?
“Dat de omzet in korte tijd verdubbeld is. Al het werk dat ik er samen met mijn team in heb gestopt zie je nu terug!”

Heeft de coronacrisis een negatieve invloed op je bedrijf?
“Je zou denken dat mensen huiveriger zijn om te bestellen maar dat ervaren wij niet. We hebben wel de hele collectie aangepast op de coronacrisis: alle stoffen die we nu hebben voelen als een pyjama aan. Het is heel zacht, maar ook heel stevig, het zit heerlijk en het ziet er toch zakelijk en representatief uit. Dit gaat mij in deze tijd denk ik redden!”

Wat zijn je ambities?
“In de toekomst wil ik een eigen atelier met medewerkers in loondienst. Het zou geweldig zijn als ik medewerkers heb die echt fulltime voor MALÉ werken. Dit zou kunnen in Hongarije, ik ben nu aan het uitzoeken hoe dit in zijn werk gaat. De vervolgstap zou zijn dat wij niet meer met voorraden werken maar dat alles gaat op basis van bestelling. Je kan dan in de toekomstige showroom alles zien, voelen en passen en dan laten we het op bestelling maken. Dit is natuurlijk een hele duurzame manier van produceren. Tot nu toe gooien we nooit kleding weg, we doen wel af en toe win acties of geven iets weg aan influencers. Als de groei zo doorgaat zouden we een steeds grotere voorraad nodig hebben en dus ook een grote opslagruimte. In de showroom kunnen we daarnaast ook meer persoonlijk advies gaan geven, zeker in combinatie met onze nieuwe tak Personal Styling by MALÉ.

Ik merk nu al dat veel klanten van ons uit België en Frankrijk komen. Momenteel ligt de focus nog op Nederland, maar in de toekomst wil ik gaan uitbreiden op de markt in Benelux en Frankrijk.”

Wie inspireren jou?
“Mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Hij is heel zakelijk ingesteld en heeft veel financiële kennis. Hij denkt heel erg met mij mee. Daar leer ik heel veel van. Daarnaast leer ik veel van mijn vrienden. Als ik ’s nachts weer een idee heb bedacht dan overlaad ik 1 van mijn vriendinnen met minutenlang durende spraakberichten omdat ik weet dat zij goede feedback geeft.

Ik haal mijn inspiratie voor fotografie vaak vanuit andere merken, tv series en films. Als ik een item zie en die persoon is bijvoorbeeld in een sfeervol cafétje dan leeft het meer dan bijvoorbeeld een ‘gewone’ studio foto.”

Hoe kom je tot rust na een drukke werkweek/werkdag?
“Ontspanning haal ik echt uit sporten. Dit moet dan zo intensief zijn dat ik verder nergens over na kan denken. Sporten is voor mij heel rustgevend. Ik vind het ook heerlijk om af en toe een serie te kijken. Het liefst een inhoudelijk sterke documentaire, iets waar ik wat van leer.”

Welk advies/tip zou je mee willen geven aan andere ambitieuze vrouwen?
“Je moet je niet te veel aantrekken van mensen die er zelf geen kaas van hebben gegeten. Overall moet je je niet te veel aantrekken van wat anderen van je vinden. Als jij echt een goed idee hebt, doe het dan gewoon. Ik denk dat veel mensen bang zijn om te falen. Waarom vinden we dat zo erg? Wat maakt het nou uit, wat is het ergste wat er kan gebeuren? Lukt het niet, boeiend, dan probeer je het nog een keer! Neem een risico en leer van je fouten!

Goedkoop is duurkoop. Werk samen met mensen die goed zijn in wat ze doen en je kunnen helpen je doelen te behalen. Neem geen mensen aan omdat ze goedkoop zijn, werk samen met de juiste mensen. Je moet het kunnen betalen, maar sta vooral stil bij de vraag: wat gaat het mij opleveren? Het is daarnaast heel belangrijk dat je een klik hebt met de mensen waarmee je samenwerkt! Én never change a winning team!”

Heb je nog lees/kijk tips?
“Het boek Blue is the new black van Susie Breuer & Mariette Hoitink is misschien al 10 jaar oud. Het is nog steeds een goede handleiding over het starten van je eigen kledingmerk. Ik heb dit ooit eens van een vriendin gekregen en heb hier veel aan gehad.

En ik raad iedereen aan om de documentaire The true cost op Netflix te kijken. Het gaat over de fashion industrie. Je ziet waar je kleding vandaan komt met onder andere de thema’s kinderarbeid en duurzaamheid.”

“Mijn doel is niet om rijk te worden, ik wil elke dag doen wat ik leuk vind!”

 

Klik hier om het eerste artikel te lezen van Ester voor Femizine

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.