Netwerken

Netwerken is iets wat we wellicht dagelijks (onbewust) doen. Je kan namelijk altijd en overal netwerken. In de supermarkt, op werk, in de kroeg, tijdens familiebijeenkomsten. Elk persoon die je tegenkomt zou iets voor jou kunnen betekenen, nu of in de toekomst. 

De eerste indruk
Wij mensen maken binnen 2 seconden de afweging of iemand een risico vormt of veilig is. Binnen 30 seconden maken we een volledige beoordeling over een ander, deze beoordeling verandert niet zomaar. Malcolm Gladwell heeft hier zelfs een heel boek over geschreven, genaamd ‘Blink’. Met kennis uit de neurowetenschap en psychologie toont Gladwell aan dat we ons op slechts enkele details richten om in een ‘blink of an eye’ onze mening te vormen en beslissingen te nemen

De volgende eigenschappen en gedragingen worden over het algemeen positief beoordeeld. 

  • Lachen/Glimlachen;
  • Een goede, stevige, handdruk;
  • Een ontspannen en open houding;
  • Jezelf zijn, oftewel, oprecht.

The six degrees of separation
Letterlijk vertaald: zes graden van verwijdering. Dit is de hypothese dat ieder persoon maximaal zes stappen van je verwijderd is. Oftewel, door middel van 5 handdrukken is iedereen bereikbaar. Je collega’s buurvrouw (1e én 2e stap) is de zus (3e stap) van X (4e stap), die weer vriendinnen is van Y (5e stap), en zij is weer familie van *Vul een inspirerend persoon in. Het schijnt zelfs zo te zijn dat met de huidige social media het minder is dan 6 stappen.

Dit toont aan hoe belangrijk en zinvol netwerken kan zijn!

Tijdens het netwerken kan je 3 verschillende types tegenkomen;

  • de klant;
  • de samenwerkingspartner;
  • de ambassadeur. 

De ambassadeur gaat waarschijnlijk geen dienst bij jou afnemen, ook ga je niet met hem of haar samenwerken. Wel kan hij/zij jou promoten bij iemand anders. De ambassadeur zorgt voor mond-op mond reclame. Ook wanneer iemand niet direct iets lijkt toe te voegen aan datgene wat jij wil bereiken, kan iemand een hele waardevolle connectie zijn!

De klant en de samenwerkingspartner, spreken voor zich. 

Het gesprek

Als je gaat netwerken, eigenlijk bij elk gesprek, is het belangrijk om gebruik te maken van open vragen. Bij open vragen kan je denken aan 5 x W +H

  • Waar
  • Waarom
  • Wanneer
  • Wie
  • Wat
  • Hoe

Je kan ook je vragen beginnen met:

  • Leg eens uit..
  • Vertel eens…

Zo geef je je gesprekspartner de ruimte om een écht antwoord te geven. Op elk antwoord kan je een verdiepende vraag stellen, zodat het echte verhaal of de behoefte naar voren komt.

Literatuur die jou hierbij kan helpen is onder andere het boek ‘Socrates op Sneakers’ van Elke Wiss. Dit boek gaat over de kunst van het vragen stellen en welke vaardigheden daarbij nodig zijn. 

Actief luisteren

Actief luisteren doe je verbaal, non-verbaal en door te parafraseren. Je kan knikken, bevestigend ‘hmm’ en ‘ja’ zeggen en vervolgens vat je samen wat je hebt gehoord:

  • Klopt het dat…
  • Als ik je goed begrijp dan…

Wat belangrijk is bij vragen én actief luisteren is om geen aannames te doen. In het boek ‘Socrates op sneakers’ wordt er beschreven dat je zelfs moet uitkijken met empathie: Als iemand jou een verhaal vertelt is de valkuil om je eigen gevoelens/ervaring over het verhaal van een ander te plakken. Maar iets wat jij vervelend vind, lastig of moeilijk, is misschien voor de ander wel helemaal niet vervelend, lastig of moeilijk. Door jouw eigen ervaring op die van een ander te plakken, sluit je het open gesprek eigenlijk direct af. 

Elevator Pitch
Heb je zelf een product of dienst wat je wil promoten? Zorg dat je beschikt over een Elevator Pitch. De naam zegt het al, de presentatie mag niet te lang duren: de gemiddelde tijd dat je in een lift staat. Hiervoor houden we 30 seconden tot twee minuten aan. Het is belangrijk om de elevator pitch aan te passen aan de behoeften en wensen van je gesprekspartner. Gezien je zojuist een open gesprek hebt gevoerd en vragen hebt gesteld, weet je precies wat deze zijn. Je speelt hier op in zonder je product of dienst aan te passen. 

Follow Up / Call to action

Iets wat in de sales een belangrijke term is en wat je bij het netwerken zeker goed kan gebruiken. Maak een vervolgafspraak, wissel gegevens uit en wees hierbij zo concreet mogelijk. 

Voeg iemand toe op LinkedIn. Bij het accepteren van het verzoek kan je direct een bericht sturen met de tekst; Bedankt voor het leuke gesprek, goed om nu een connectie met elkaar te hebben

Oefening baart kunst
De enige manier waarop je goed kan worden in netwerken is simpelweg door te oefenen. Netwerken kan je overal! De volgende keer dat je in gesprek bent met iemand, probeer dan bovenstaande technieken toe te passen; stel open vragen, luister actief en vat samen. Je zal snel merken dat je gesprekken verbeteren! 

Veel succes!

Meer leren over de kunst van een goed gesprek en het stellen van open vragen? Lees dan het boek 'Socrates op Sneakers'

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.