Krachtig Communiceren

Krachtig communiceren
Als je bouwt aan je carrière of aan je onderneming is het belangrijk dat je krachtig en duidelijk kan communiceren. In een vervolg artikel zullen we ingaan op de 4 communicatiestijlen. In dit artikel gaan we in over hoe jij (zender) je boodschap krachtig kan overbrengen aan jouw gesprekspartner (ontvanger) via verbale communicatie (kanaal).

Om krachtig te communiceren is het van belang om te weten dat er meerdere vormen van communicatie zijn:

De Verbale communicatie
Iets wat we hoogstwaarschijnlijk allemaal elke dag wel doen. Simpelweg de communicatie waarbij je jezelf uit met woorden. Dit kan zijn via de telefoon, face 2 face. 

De Non-verbale Communicatie én Vocale Communicatie
De non-verbale communicatie is onder andere je lichaamstaal. De manier waarop je beweegt, je gezichtsuitdrukking die je er bij gebruikt, de intonatie van je stem (vocaal). Maar ook het gebruik van afbeeldingen valt onder non-verbale communicatie.

Paralinguistische Communicatie
Hiermee wordt de uitspraak van woorden bedoeld. Waar je de klemtoon legt in een zin kan uitmaken of iets als een statement wordt vertaald of als een vraag, of je serieus bent óf sarcastisch. Voor de Friends-fans onder ons kan je hierbij bijvoorbeeld denken aan Chandler Bing; can you BE more annoying.

 

Een miscommunicatie bestaat bijvoorbeeld wanneer deze elementen onafhankelijk van elkaar een andere boodschap overbrengen. Zeggen dat je blij bent terwijl je droevig kijkt, een sarcastische opmerking maken terwijl de ander je serieus neemt enzovoort. 

 

Defensief communiceren
Veel van ons zijn geneigd om onszelf over te beargumenteren of in herhaling te vallen, te veel dus. Zelfs wanneer dit helemaal niet nodig is. Het over beargumenteren van een keuze zorgt er voor dat je defensief aan het communiceren bent. Door defensieve communicatie ontkracht je je boodschap. Als je zegt wat je meent en meent wat je zegt, zonder elke keuze en al je beslissingen te beargumenteren, kom je veel krachtiger over.

 

Een paar voorbeelden van krachtige communicatie en defensieve communicatie:

 

‘Ik kan niet op die datum.’  

OF 

‘Ik kan dan niet want ik heb een verjaardag die ik echt niet af kan zeggen.’

 

‘Ik heb daar geen tijd voor gehad’ 

OF 

‘Ik was zo druk met werk en privé en moest nog *vul maar in, dus ik heb het nog niet af.’

 

 ‘Ik moet helaas onze afspraak verzetten (i.v.m. een privé situatie)’ 

OF 

‘Doordat mijn zus naar het ziekenhuis moet en ik de enige ben met een rijbewijs moet ik echt mee, daarom moet ik helaas onze afspraak afzeggen.’

 

Met minder zeg je soms meer. Om de boodschap heen draaien of drogredenen benoemen laten je alleen maar ongeloofwaardig of defensief overkomen. 

6 tips om krachtig te communiceren:

  1. Kern
    Begin met de kern en draai niet om de hete brei heen.
  2. Kort maar krachtig
    Houd het kort en durf stiltes te laten vallen. Zo geef je je gesprekspartner de ruimte en de tijd om echt te horen wat je vertelt en om eventueel zelf om een toelichting te vragen. 
  3. Afsluiting
    De grootste fout die je kan maken is je krachtige mededeling afsluiten met een vraag. Als jij achter je keuze staat dan heb je hier geen bevestiging van nodig. Een vraag eindigt meestal een paar octaven hoger. Zorg voor intonatie in je stem maar sluit je mededeling niet af met een te hoog stemgeluid.
  4. Toon
    Je hoort het aan iemands stem als hij/zij niet fit is, zenuwachtig is of leugens aan het verkopen is. Dit laatste verraad iemand wanneer er veranderingen zijn in de dynamiek, melodie, timbre of ritme van zijn/haar intonatie. Daarnaast geldt voor mannen en vrouwen dat hoe lager het stemgeluid is, hoe zekerder en stabieler je overkomt en hoe meer overtuigingskracht je hebt.
  5. Tempo
    Het spreektempo moet niet te snel zijn, dit komt zenuwachtig over. Het beste is om het spreektempo van de gesprekspartner over te nemen. Als zij snel praat vindt ze het waarschijnlijk prettig als ook haar gesprekspartner de vaart erin houdt, maar houd er wel rekening mee dat je zelfverzekerder overkomt als je rustig praat en dat wat jij rustig vertelt als belangrijker ervaren wordt.
  6. Volume
    Iemand die hard praat komt dominant over. Praat je zacht, dan wordt dit geïnterpreteerd als onzeker, verlegen of niet enthousiast. Praat dus niet te hard, maar ook zeker niet te zacht. (Hambeukers-Nollet, sd)
  7. Oogcontact
    Oogcontact betekent aandacht, betrokkenheid en interesse. Iemand niet aankijken duidt juist op desinteresse, zenuwachtigheid of afgeleid zijn. Maak oogcontact met je gesprekspartner en houd oogcontact tijdens het gesprek. Spreek je met meerdere mensen, wissel dan het oogcontact af. 
  8. Lichaamshouding
    Let op je lichaamshouding, neem een trotse houding aan. Schouders naar achter, borst vooruit en je rug recht. Zorg er wel voor dat je een openhouding hebt, sla bijvoorbeeld niet je armen over elkaar. Opnieuw wordt hier het verschil gemaakt tussen een defensieve houding (armen over elkaar/gesloten) of een zelfverzekerde houding, recht en open.

 

Vind je het lastig? Oefen deze tips en maak dit bespreekbaar met je omgeving. Wijs bijvoorbeeld je vriendinnen erop wanneer zij meer beargumenteren dan nodig en vraag of ook zij dit willen doen. Verandering begint bij bewustwording. Stap één is nu gezet. 

Succes!


Bron:

https://communicatiegoeroe.nl/communicatievormen-welke-bestaan-er/

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.